5 enkle råd for å unngå svindel.
1. Gi aldri fra deg BankID-kode eller andre passord, uansett hvem som kontakter deg.
2. Aldri la deg overtale til å overføre penger til noen som kontakter deg.
3. Vær kritisk til SMSér og e-poster.
4. Ikke la deg lure av kjærlighetssvindlere.
5. Kontakt oss.
Mistenker du at du er svindlet, gjør dette:
1. Ta kontakt med banken din.
Jo raskere du gir oss beskjed, desto raskere kan vi handle og forsøke
å forhindre svindelen fra å bli gjennomført. Her er det viktig å huske
på at når du snakker med banken din, så vil vi aldri be deg om å
oppgi BankID eller passord.
2. Få oversikt.
Hva er det som faktisk er på avveie? Kan du allerede se at det
mangler penger på noen av kontoene dine? Er det innlogginger
med BankID som er på avveie eller er det kortopplysningene dine?
I en dialog med banken er det greit å få klargjort disse faktorene.
3. Anmeld.
Ikke minst, anmeld forholdet. Dette kan du gjøre på telefon 02800
eller på din lokale politistasjon. På den måten kan du dokumentere
at du har blitt utsatt for en kriminell handling. I tillegg kan du og
politiet sikre evt. digitale spor.
Her er det lurt å ta med skjermbilder av svindelen, om du har dette tilgjengelig.
De mest kjente svindelmetodene
Direktørsvindel
Dette er en form for svindel der kriminelle prøver å lure ansatte til å overføre penger eller gi ut sensitive bedriftsinformasjon ved å utgi seg for å være en høytstående leder, som administrerende direktør eller økonomidirektør.
Direktørsvindel kan utføres på flere måter, men den vanligste metoden innebærer bruk av falske e-postmeldinger eller telefonsamtaler. Disse falske henvendelsene er ofte svært overbevisende og kan inkludere detaljert informasjon om bedriftens interne prosesser, tidligere transaksjoner og til og med ansatte. De kriminelle velger vanligvis ut ansatte som har tilgang til økonomiske midler eller sensitive data. Gjennom sofistikerte sosiale manipulasjonsteknikker forsøker de å overtale disse ansatte til å utføre handlinger som kan resultere i økonomisk tap eller kompromittering av bedriftens sikkerhet.
For å beskytte seg mot direktørsvindel, er det avgjørende at bedrifter implementerer robuste sikkerhetsprotokoller og opplæring for de ansatte.
Skulle du oppdage at du har blitt svindlet, kontakt banken umiddelbart.
Fakturasvindel
De siste årene har det vært en økning i antall fakturasvindler mot små og mellomstore virksomheter. Det innebærer at svindlerne sender ut fakturaer for reelle tjenester eller produkter, men med svindlernes kontonummer. Den falske fakturaen oversendes som regel etter lengre tids sosiale manipulering, typisk via e-post. Dette er for å sikre at mottageren skal tro at fakturaen er ekte.
Slik beskytter du deg
Sjekk alltid med leverandøren om det virkelig stemmer at de har byttet kontonummer. Dette bør gjøres gjennom en annen kanal enn der du mottok fakturaen. Får du faktura på e-post, ta en telefon.
Kilde: www.nettvett.no
Investeringsbedrageri
Du lokkes til å investere pengene dine på nett. Ofte er investeringen i produkter eller tjenester som få har kunnskap om, som kryptovaluta eller valutaspekulasjoner. Svindlerne bruker falske nettsider med grafer som viser falsk kursutvikling og annen informasjon for å overbevise deg om at dette vil være lønnsomt. I tillegg ringer også svindlerne for å gi deg investeringstips. Denne typen investeringsbedrageri selges ofte parallelt med falske nyheter i sosiale medier. Disse falske nyhetene bruker kjente personer som forteller hvor mye de har tjent på nettopp denne typen investering.
Slik beskytter du deg
Gjør et Google-søk på firmaet, og eventuelt også på den kjente personen som fronter annonsen. Finn ut hvem som driver nettsiden og om andre har lagt ut advarsler mot firmaet.
Blir du kontaktet direkte om investeringsmuligheter, så spør deg selv hvorfor de henvender seg til akkurat deg.
En seriøs aktør ber deg aldri om å oppgi passord til nettbanken eller annen sensitiv informasjon. Husk at også kopi av pass eller annen legitimasjon kan misbrukes. Vær forsiktig med hvem du deler informasjonen din med.
Høres noe for godt ut til å være sant, er det som regel det.
Kilde: www.nettvett.no
Kjærlighetssvindel
Kjærlighetssvindel er en form for sosial manipulasjon der en svindler går inn for å etablere et romantisk forhold til en person over nett, for så å manipulere vedkommende til å sende dem penger eller andre goder.
I et typisk scenario vil svindleren utgi seg for å være noen de ikke er og innlede et forhold med et offer over sosiale medier. Etterhvert som forholdet utvikler seg, vil svindleren for eksempel begynne å be om penger til diverse utgifter.
Ofre for kjærlighetssvindel tar ofte opp forbrukslån for å finansiere kravene til den nye "kjæresten".
Kilde: www.telenor.no
Svindel relatert til levering fra Posten/PostNord
Svindel relatert til skattemeldingen
Dette utnytter svindlerene.
De falske e-postene pleier da å lokke med at mottakeren har fått igjen på skatten, og må logge seg inn på "skatteetatens" nettside via en lenke i en e-post/sms for å få det utbetalt. Da oppgir du sensitiv informasjon til en falsk nettside.
For å sikre seg mot denne type svindel - trykk aldri på en lenke som de har sendt. Men søk selv opp www.skatteetaten. no og logg deg på. Da er du på en trygg nettside.
Svindel via telefonsamtale eller SMS
Vi kjenner til flere former for svindel der svindlerne ringer deg eller sender tekstmeldinger for å få tilgang til din datamaskin og/eller få opplyst personopplysninger eller betalingsinformasjon. Det er flere former for slik svindel, der svindlerne kan utgi seg for å være fra banken, politi, NAV, en form for kundeservice eller en supporttjeneste som sier det er noe feil med din datamaskin. Noen ganger kan de også benytte «norske numre» og kan ofte fremstå som svært troverdige.
Hvordan unngå å bli svindlet på denne måten:
Oppgi ALDRI dine personlige passord eller BankID brikke/kode til andre. Slik sensitiv informasjon skal du kun ha for deg selv.
Last ned brosjyre
Ved å trykke på knappen nedenfor, kan du laste ned brosjyren vår, "For en trygg bankhverdag". Denne finner du også i våre lokaler.