Avtalegiro og eFaktura
Ikke bruk tiden på å betale regninger med lange kid-nummer. Opprett AvtaleGiro og eFaktura, så unngår du purringer og gebyrer. Nyt heller fritiden til andre ting.
Vi hjelper deg på veien
Hva er en AvtaleGiro?
AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av dine faste regninger, på forfallsdatoen. Opprett AvtaleGiro, så unngår du purringer og gebyrer, og du slipper å bruke tid på lange kid-nummer.
AvtaleGiro anbefaler vi å ha på alle faste utgifter som strøm, avis, forsikring, husleie, kommunale avgifter og f.eks treningsavgift.
Du kan enkelt endre eller stoppe betalingen i mobil- og nettbank.
AvtaleGiro i kombinasjon med eFaktura
Når du tar i bruk AvtaleGiro på en regning, vil du bli varslet minst 3 dager før trekket skjer på konto. Ved å kombinere AvtaleGiro og eFaktura blir regningene dine fortsatt betalt automatisk på forfallsdato, men varselet blir sendt som eFaktura rett inn i mobil- og nettbanken din.
Overføre AvtaleGiro fra annen bank
I nettbanken kan du selv enkelt overføre AvteGiro fra annen bank.
Velg Meny, Betalinger og Betalingsavtaler. Trykk på de tre prikker til høyre for "Opprett ny avtale" og "Flytt AvtaleGiro" fra annen bank kommer opp som et valg.
Avtalene du velger å flytte hentes over umiddelbart og beløp på forfall flyttes med.
Hvordan opprette en AvtaleGiro?
Når du har betalt en faktura manuelt i din mobil- og nettbank, så vil du få opp et spørsmål om du vil inngå en avtale med den du nettopp har betalt en faktura til. Sier du ja, så vil neste faktura komme som AvtaleGiro. Men husk, det tar ca 16 dager før en AvtaleGiro blir registret, så det kan hende du får en papirfaktura imellomtiden.
Nedenfor ser du bilde av hvordan man oppretter en AvtaleGiro i mobilbanken. "Sweip" til høyre (merket oransje ring) så oppretter du AvtaleGiro, deretter godkjenner du ved å "Sweipe" til høyre med "Godkjenn" knappen.
Du kan også legge til nye avtaler om AvtaleGiro, ved å klikke deg inn på betalinger og AvtaleGiro i din mobil- og nettbank.
Hva er en eFaktura?
Kort fortalt så er det en digital faktura. Ser helt lik ut som en papirfaktura, men kommer ferdig utfylt i din mobil- og nettbank. Alt du trenger å gjøre er å se over, gjøre nødvendige endringer og godkjenne. Bruker du mer enn en bank, så vil du se den på alle steder, men det holder å betale den en gang.
Hvordan opprette en eFaktura?
Nå er det slik at du har to valg: Enten bare papirfaktura på alle dine regninger, eller kun e-Faktura. (eFaktura kommer da automatisk fra alle de som tilbyr tjenesten). I din mobil- eller nettbank godkjenner du enkelt e-faktura under: "meny" - "efaktura" - "efaktura-avtaler". Her kan du velge mellom å aktivere eller deaktiver e-fakturaer.
Dersom du senere ønsker å reservere deg mot en eller flere utstedere/firmaene, da gjøres det ved å "huke" av de grønne feltene på bildet ovenfor.
Spørsmål om betaling i mobil- og nettbank?
Vi har oppsummert det meste som våre kunder spør om under mobil- og nettbank.